De Honda Dax is een kleine 49cc-bromfiets aangedreven door een viertaktmotor en met kleine 10 inchwieltjes.
Er bestond ook een 72cc-versie. De voor de Europese markt bestemde versies (zowel de 49cc-bromfiets als de 72cc-motorfietsversie) hadden een semiautomatische versnellingsbak met drie versnellingen.
In Japan en de Verenigde Staten werd ook een handgekoppelde 4-bak gebruikt. Het model dateert van eind jaren zestig (OT) en verscheen eind jaren tachtig in een tweede, geheel herziene, uitvoering (NT).
In Amerika en Canada is hij ook bekend onder de naam ST – CT serie of Trail bike.
De belangrijkste wijzigingen aan de moderne uitvoering was dat hij een 12 volt-CDI-ontsteking kreeg en een hydraulische voorvork.
Er werden ook enkele veranderingen aangebracht aan de motor (eco-cilinderkop, andere drijfstang, andere overbrengingsverhoudingen e.d.).
In 1998 werd de laatste Honda Dax gebouwd.
Model
De Dax serie of ST-serie genaamd hebben een zadel in zogenoemde bankstijl (buddyseat model ), kleine dikke banden en een inklapbaar stuur. Ze hebben een luchtgekoelde 4-taktmotor met een halfautomatische transmissie met 3 versnellingen, met een automatische centrifugaalkoppeling of een handgeschakelde versnellingsbak met 4 versnellingen.
Vanwege de kleine wielmaat en de beperkte snelheid, kwalificeren de modellen van de DAX /ST serie niet altijd als weglegale voertuigen en werden ze in sommige markten alleen verkocht voor offroad-recreatie.
Honda verloor in 1998 het patent op de DAX/ST-serie en sinds dien zijn er vele replica’s op de markt.
Op zoek naar technische handleidingen – owners manual? Kijk op de download pagina!